Pagina's

donderdag 20 februari 2020

Thriftstore treasure; eco print op jasje.

Week 3 al weer van de #refebulous challenge In deze week is "kringloopgeluk" het thema. Doe iets met iets dat je in de kringloopwinkel hebt gevonden.
Ik houd van kringloopwinkels, Ik houd er van om lekker te struinen tussen allerlei spullen. Ook houd ik van het idee, dat niet alles zo maar weggegooid wordt. De kringloopwinkel bij ons in de buurt, steunt hier mee ook al jaren een dorp in India.
Ik loop er soms doorheen, en kom met niets thuis, en soms met nog meer dan ik er heen gebracht heb. Een paar weken geleden had ik geluk. Ik kwam een wollen jasje tegen
Het zat als gegoten. Ik hoefde er niks aan te vermaken. Ik keek in het label, het label was afgescheurd, maar kon er wel een wol logo in zien. Alleen geen idee of het zuiver wol was.
Ik besloot het er op te wagen. Ik wilde graag een eco print van eucalyptus er op maken. Dat lukt alleen als het zuiver wol is. (of een ander natuurlijk materiaal)
Een heel jasje is erg lastig te stomen, dus besloot ik het uit elkaar te halen. 
dat was een heel werk met veel pluisjes van draad. Maar wel gezellig, bij de televisie heb ik het in een paar uurtjes, geklaard.
Want wil je alles voorzien hebben van een mooie print, dan moet je alle panden apart inrollen.
Maar eerst alle losse panden in een badje aluin. 
Wol blijkt snel te "pakken". Ik wilde eigenlijk geen enkel risico nemen, dus toch alles een half uurtje in de aluin laten liggen.
Daarna op ieder pand (6), de eucalyptusblaadjes rangschikken. Het geheel toedekken met een ijzerwater deken, en
daarna van ieder pand rolletje gemaakt.
 
Omdat wol niet in kokend water kan, omdat het dan gaat krimpen, heb ik de rolletjes 2 uur laten stomen. Maar wat duurt 2 uur dan lang.
op de foto hieronder zijn 3 rollen te zien.

Daarna begint het grote feest, de rolletjes mogen worden uitgepakt.
En ze zijn prachtig geworden. Alle panden laten drogen, en daarna kon ik het jasje weer in elkaar zetten.
Ik vind het werkelijk prachtig geworden.
Het afgedankte jasje, heeft een nieuw leven gekregen. Ik ben er ontzettend blij mee.
 
Groetjes Mirjam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten